onsdag 17. januar 2007

Se veien!

Skrevet 17.01.2007

Har du hatt en guide noen gang? Når man har en guide er det som regel fordi man ikke vet helt hvor man skal gå, eller for å få høre hvorfor ting er som de er... En guide vet ofte mye om området han guider. Han kjenner historien. Han vet hva som er rundt neste sving.

Når vi skal gjennom livet kan det også være greit å ha guider. Viss ikke er det veldig lett å rote seg bort... Iallfall om man har tenkt seg til himmelen. Veien til himmelen er smal og kronglete, det finnes veldig mange sideveier som man lett kommer inn på, men de fører oss ikke helt dit vi kanskje hadde tenkt oss...

Jesus sier ”Jeg er veien... ...ingen kommer til Far uten ved meg”. Det finnes bare en vei til himmelen, og det er ved Jesus. Man mister kanskje lett motet når det viser seg at veien til himmelen er så smal og kronglete, ingen kommer til himmelen uten ved Jesus osv. Det høres jo nesten umulig ut! Men det jeg tror, er at dersom du går på denne veien sammen med Jesus, er det akkurat som om veien blir bredere! Den er nok fortsatt litt kronglete, og det finnes veldig mange kryss, men den som går sammen med Jesus finner nok frem tilslutt!

Men for å kunne gå på veien må man jo finne den først, tenker du kanskje... Og det er helt rett. For å finne veien må man kanskje ha kontakt med noen som går på den allerede... Kanskje noen som er på tur dit selv? Viss jeg skulle gått på veien helt alene, hadde jeg fort surret meg bort... Heldigvis har jeg funnet meg gode guider; venner og familie som har gått foran meg, som har kommet lengre enn meg.

Så har jeg jo med meg den beste guiden av alle, nemlig Jesus, det var jo han som bygde veien...

Skaff deg gode guider, så håper jeg vi møtes ved vegens ende! =)


- Redaktøren -

Ingen kommentarer: