onsdag 10. januar 2007

Juleandakt

Skrevet 13.12.2006

Evangeliet etter Lukas kapittel 2, vers 1-20:

Kjent stoff? Jeg regner med at alle har hørt dette en gang eller to før...
Når jeg spør folk hva jula betyr for dem, svarer de fleste at jula er:
- tiden for å samles
- være sammen med familien
- spise god mat; pepperkaker og gløgg
Hybelboere svarer at de skal hjem. Josef og Maria var for 2000 år siden på tur hjem til Josef sin fødeby, nemlig Betlehem. Jeg skal også hjem til min ”fødeby” i jula; Aure. Ikke fordi det er folketelling, men for å være sammen med familien. Søsteren min kommer og henter meg på lillejulaften med bil, så kjører vi bil i ca 2 timer. Så lett var det ikke for Maria og Josef. Jeg har kiket litt på kart og prøvd å regnet litt, og dersom jeg ikke tar helt feil, så tilbakela de en distanse tilsvarende Trondheim ↔ Oppdal! Til fots! ...kanskje hadde de et esel, det står det faktisk ikke noe om i bibelen.
Og husk hvilken tilstand Maria var i! ...det var jo like før hun skulle føde, så hun var jo høygravid. Men de klarte seg gjennom reisen, og kom frem til Betlehem.

Når jeg kommer hjem til Aure, og skal legge meg, finner jeg rommet mitt, antagelig ferdig oppredd seng, med rene sengeklær, passe varmt på rommet, en krakk for legge fra meg klærne mine på... Alt er liksom klart.
Situasjonen var en ganske annen for Maria og Josef... Det fantes ikke husrom til dem noe sted, annet enn en liten stall.

Jeg tolker denne hendelsen som et av de første tegnene på hvem Jesus er. Det er aldri noe som ikke er bra nok for Jesus. Han som skulle bli en stor konge ble født i en stall og lagt i matfatet til dyrene!

Ofte tenker vi nok på julefortellingen som noe veldig fint og flott; et ungt par som får en liten gutt! Åh, de må ha hatt det fint... Ja, de hadde nok sikkert også det altså, men jeg tror ikke akkurat at den stallen var særlig godt isolert...

Og fødselen da! For å si det sånn, så finner du ikke en okse og en krybbe nede på føden på St. Olavs i jula... Der er det helst hvite rom som skal være mest mulig sterile. Men som sagt, ingen eller ingenting er for dårlig for Jesus. Han tar imot oss akkurat som vi er!

Jula har blitt en slags offentlig pynteferie, den kan nesten ikke kalles høytidsdag lenger. Fokuset ligger på pakker, mat og nisser... Ja, vi skal feire Jesu bursdag, men er det egentlig det vi tenker på?
Julen skal være en stor fest, men prøv å ha det i tankene at den egentlige grunnen til at vi feirer, er gleden over at Jesus kom til jorden. Den største gaven vi får på julaften er Jesus! ...og vi får han hver dag hele året! Som det står i Johannes 3,16: For så høyt har Gud elsket verden, at han sin sønn den enbårne. Når du får en gave, du åpner den vel? Ikke gløm å åpne denne gaven i jula da! Jesus elsker deg akkurat slik du er!

GOD JUL! =)


- Redaktøren -

Ingen kommentarer: