onsdag 10. januar 2007

Godt Nyttår!

Skrevet 03.01.2007

Hva forbinner vi med nyttår?
Jeg har prøvd å fått noen tanker om dette ned på papiret.

Nyttår. Nytt år. Nyttårsforsetter. Nye muligheter. Starten på en bedre tilværelse. Muligheten til å starte på nytt. Blanke ark og farjestifter tell. En flott tid egentlig.
Jeg tror at for veldig mange er starten på det nye året en veldig fin tid. Vi kan legge bak oss alt det vi angrer på at vi gjorde i 2006, og bestemme oss for å være flinkere til å gjøre lekser, bruke mindre penger på bare tull osv... Vi kan bli et nytt og bedre menneske! Sånn tenker iallfall jeg.

På nyttårsaften var jeg på gudstjeneste i Aure kirke. Nyttårstalen til presten i Aure handlet blant annet om at Gud legger alt det dumme vi har gjort bak seg, med en gang vi ber om tilgivelse for det! For Gud er det ”nyttår” → blanke ark hver dag!

Gud tåler ikke synd. Derfor kan ikke vi møte Gud, fordi vi er syndige. Ingen synder er mindre syndige enn andre, det går ikke an å rangere hvor syndig en person er etter en ”syndighetstabell”. Gjort er gjort, elg er elg og synd er synd, sånn er det med den saken. Småkipt for meg at jeg er så syndig som jeg er... Jeg tror ikke jeg har vært helt syndfri en eneste dag siden jeg ble født!

Helt siden Gud sendte Jesus for å sone straffen for skyld, for våre synder, har vi fått muligheten til å møte Gud, selv om Gud ikke tåler synd. Det fungerer nemlig sånn at da Jesus døde på korset, fikk vi blanke ark! Å tro at Jesus døde på korset, og be han kaste bort alle syndene dine, er det samme som å fremstå som et syndfritt menneske for Gud! Og da er det grunn til å sende opp raketter da folkens!

Da skal jeg avslutte med å ønske dere alle Guds fred, blanke ark og et riktig, riktig godt nyttår! =)


- Redaktøren -

Ingen kommentarer: